Skriftlig kommunikation burde der ikke være mange ben i – det gælder vel bare om at nedfælde de tanker, eller den tale, man ønsker at formidle. Der kan dog opstå adskillige udfordringer i forsøget på dette, hvoraf tre af disse udfordringer berøres i det følgende.

Sure miner?
Det er nemt at komme til at lyde sur eller nedladende på skrift, også selvom det slet ikke er din hensigt. Ofte er man som afsender slet ikke klar over den virkning som ordene kan have, når de står alene. Når vi kommunikerer ”i virkeligheden” er vi vant til, at der hører noget mere med, fx ansigtsudtryk og tonefald. Dette er med til at levere budskabet i den ånd, det er tænkt. Sådanne ekstra ”ledetråde” er væk i den skriftlige kommunikation, hvor bogstaverne er de eneste til at kommunikere budskabet. Derfor kan budskabet på skrift meget nemt komme til at blive opfattet barsk og kontant. Der er ikke så meget man kan stille op over for problemet – ikke andet end at være ekstra opmærksom og overveje ordene godt, inden de sendes afsted.

Vent med rettelserne
Det gælder om at komme ud over stepperne når du skal producere skriftligt materiale. Vi har nemlig en tendens til at bremse os selv, fordi vi konstant har et kritisk blik på vores eget arbejde. Derfor bør du koncentrere dig om at få teksten skrevet ned først. Slåfejl og alle andre fejl kan man klare bagefter. Ved at ignorere alle slåfejl og dårlige formuleringer i starten, til man har den første skitse på plads, letter man sit arbejde gevaldigt. Derefter kan man så kaste sig over at skrive om, rette til og gøre teksten letlæselig og forståelig.

Papiret er din ven
I vores digitale verden kan det forekomme gammeldags er sidde med helt almindelige papirer, men det har sine fordele. Ved at læse teksten på papiret, frem for på skærmen, ser man ofte teksten med nye øjne, hvilket kan resultere i nye input. Desuden har fejl en tendens til på mystisk vis at skjule sig på skærmen, men dukker frem, når teksten er printet på papir. Papiret giver også et bedre overblik over teksten – det er let at bladre frem og tilbage, tjekke sammenhænge og sikre, at hele teksten giver mening og er udformet i en meningsfuld rækkefølge. At kommunikere skriftligt er en del af de flestes arbejdsdag, og derfor kan det være en fordel at styrke den skriftlige kommunikation, da det både kan optimere arbejdsgange og fremme væksten i virksomheden. I den forbindelse inviterer Institut for Personaleudvikling til kurset Skriftlig kommunikation – Optimer din skriveteknik. Kurset har til formål at styrke deltagerens kommunikative evner skriftligt. Dagens undervisere er Tina Reichstein, cand.mag. i dansk og retorik, og er erfaren inden for undervisning i dansk sprog og kommunikation, samt Pernille Steensbech Lemée, indehaver af Fokus Kommunikation, som leverer rådgivning om hensigtsmæssigt sprog. I samarbejde med vores oplægsholdere vil du blive introduceret til skrivemetoder og teknikker, du straks vil kunne gøre brug af, når du næste gang skal kommunikere skriftligt.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.