Når det kommer til rekruttering af nye medarbejdere, er der ingen faste procedurer for, hvordan jobsamtalen skal forløbe. En vellykket rekruttering kan være afgørende for din virksomheds resultater, men også trivslen på arbejdspladsen kan forbedres.

Selvom det er vigtigt at finde den rette kandidat til arbejdsopgaverne, er det også vigtigt, at kandidatens personlighed passer ind i jeres virksomhedskultur. Dette betyder, at den ansættelsesansvarlige for rekrutteringsprocessen skal afklare hvilken type kandidat, der passer bedst i virksomheden.

En veltilrettelagt jobsamtale vil gøre det muligt for din virksomhed at finde frem til den rette kandidat, som besidder de rette kompetencer og personlighed. På den måde kan man forbedre resultaterne, arbejdsklimaet og kreativiteten i virksomheden.

Hvordan tilrettelægger man rekrutteringen?

Rekrutteringsprocessen starter ved at gennemføre en grundig forberedelse, som skal ligge til grund for jobbeskrivelsen. Heri skal potentielle kandidater kunne finde den nødvendige information om stillingen og virksomheden. Det er muligt at sortere i kandidaterne inden de søger ved at oprette den helt rigtige kompetenceprofil, og derved tiltrække de bedste ansøgere.

Herefter skal strukturen for interviewprocessen planlægges. Dette indebærer bl.a. at finde et passende sted at afholde jobsamtalen, vurdere hvor længe samtalen skal vare, samt at lave en liste med spørgsmål som kandidaten skal stilles.

Til selve samtalen er der flere ting den ansættelsesansvarlige skal være opmærksom på. Kommunikationsformen, kropssproget, stemmeføringen og signalerne er blot nogle af de parametre, der kan bruges til at vurdere kandidaten. Det er dog også nødvendigt at overveje, hvordan man selv påvirker samtalen med disse signaler. For mange kandidater minder jobsamtalen om en eksamen, og det er derfor vigtigt at sørge for, at kandidaten føler sig godt tilpas og slapper af. Der skal derudover føres en dialog, hvor begge parter har mulighed for at lytte, fortælle og stille spørgsmål.

Efter samtalen er det op til de ansættelsesansvarlige at beslutte hvem der skal tilbydes jobbet. Her kan det vurderes hvorvidt det er nødvendigt at kontakte ansøgerens tidligere arbejdsgivere for at bidrage til jeres beslutning. Da der oftest vil være flere ansøgere til jobbet, skal I som virksomhed også overveje hvilket indtryk i efterlader hos ansøgerne. Vil de have lyst til at søge igen i fremtiden, og hvordan kan I sikre jer at de vil anbefale andre at søge job i jeres virksomhed?

En velforberedt rekrutteringsproces vil oftest resultere i at virksomheden har fundet frem til flere kandidater efter samtalerunden. Herfra er det op til de ansættelsesansvarlige at udvælge den kandidat som de finder passende til jobbet og til virksomheden.

Herefter er det vigtigt at den nyansatte får en god start, da dette er vigtigt for en fuld integration på arbejdspladsen. Dette kan indebære, at der struktureres et introduktionsforløb og en personalehåndbog, hvor medarbejderen bl.a. kan læse om personalepolitikker og retningslinjer.

Det rette valg

Den rette medarbejder vil resultere i en strategisk gevinst i din virksomhed, da denne medarbejder har nye kompetencer og erfaringer der kan gøres brug af. En ny medarbejder vil også kunne se på arbejdsstrukturen med friske øjne og derved optimere visse processer.

Vil du vide mere om, hvordan du kan sikre, at din virksomhed tiltrækker de helt rette medarbejdere fremover, så kom med på konferencen Rekruttering af fremtidens talenter som afholdes af Institut for Personaleudvikling.

Du vil på konferencen få indblik i hvad der er afgørende for, at rekrutteringen i din virksomhed bliver en succes. Du vil stifte bekendtskab med rekrutteringsprocesser, teknikker og metoder til at tiltrække, ansætte og fastholde den helt rette medarbejder.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.