Mange af os forsøger at kæmpe os ud af travlheden ved at øge mængden af arbejdstimer, men dette er ikke nødvendigvis den rette strategi. Ved at skifte fokus fra det du ikke når, til det du rent faktisk når, kan du komme mange af de ubehagelige følelser til livs.

Vi arbejder i dag på et niveau, hvor det er så godt som umuligt at nå alle de arbejdsopgaver, som vi burde. Konsekvensen af travlheden er, at vi som regel ikke får udført opgaverne lige så godt og grundigt som vi ønsker, og dette fører til en følelse af utilstrækkelighed. Hastigheden rundt omkring i virksomhederne lader kun til at være stigende, så spørgsmålet er, hvordan vi formår at hænge nogenlunde sammen under disse vilkår og stadig kan have arbejdsglæde. Arbejdsglæden er netop vigtig at opretholde, så arbejdet ikke udvikler sig til udelukkende at være præget af travlhed og en følelse af sur pligt. Mange af os er styret af nogle myter i arbejdslivet, som er på tide at få aflivet, hvilket uddybes i det følgende.

Myte 1: Jeg er kun god nok, hvis jeg når alle opgaver
Mange af os tror, at det er vores egen skyld, hvis vi ikke når alt det vi skal – vi kunne bare sørge for at være mere effektive, dygtige osv. Sagen er dog den, at der på mange danske arbejdspladser er mere arbejde end der kan nås med de antal ansatte, der er til rådighed. Det medfører, at uanset hvor god man bliver, og hvor meget man knokler, så vil der stadig være mere arbejde. Derfor skal vi anerkende, at vi er gode nok, selvom at vi er bagud.

Myte 2: Jeg bør arbejde mere, hvis jeg er bagud
Her er problemet, at der ikke nødvendigvis er nogen sammenhæng mellem hvor meget man arbejder, og hvor meget man når. Mange arbejdspladser skruer op for timetallet, men oplever ikke, at arbejdsbyrden bliver mindre. At lægge flere timer på jobbet er derfor ikke løsningen – vi skal i stedet få mere ud af de timer, vi i forvejen lægger. Det får vi netop ved at skabe mere arbejdsglæde, engagement og energi, og ikke ved at blive på jobbet til langt ud på aftenen.

Myte 3: Jeg når mere, hvis jeg lægger pres på mig selv
En del virksomheder og ledere lægger pres på deres medarbejdere for at få dem til at arbejde mere eller hårdere. Ulempen er, at når man lægger pres på folk, så ryger deres arbejdsglæde. De bliver nervøse, anspændte og går i forsvarsposition, hvilket selvsagt forringer produktiviteten. Præcis det, man ikke har brug for. I stedet for skal vi tage presset af og fokusere på at holde arbejdsglæden oppe, for når vi har det godt på jobbet, er vi mere produktive.

Myte 4: Hvis jeg er bagud, kan jeg ikke have arbejdsglæde
Men det er vi nødt til at have! Uden arbejdsglæde har vi ganske enkelt ikke de nødvendige ressourcer, som vi skal bruge til at nå opgaverne. Undersøgelser viser, at vi er mere produktive, kreative, fleksible, engagerede og optimistiske, når vi har arbejdsglæde, og vi bliver også mindre syge. På den måde bliver arbejdsbunken mindre.

Myte 5: Jeg skal fokusere på de opgaver, jeg ikke når
En del mennesker går meget op i at skrive lange to do-lister, men de burde snarere gøre det modsatte og lave opgørelser over alt det som de har nået. Hvis du altid kun fokuserer på det du ikke når, så er det klart, at det kan være svært at finde arbejdsglæden. Din energi går derhen hvor dit fokus er. Hvis du kan glæde dig over det, som du rent faktisk når, bliver du også mere positivt indstillet, hvilket giver dig mere energi til at klare de resterende opgaver.

Hvis du ønsker at blive klogere på travlhed og stress, så inviterer Institut for Personaleudvikling til konferencen Stress Mangement. Konferencen har til formål at give dig indsigt i stress fænomenet, og hvordan man både forebygger og behandler stress. Ved at deltage på konferencen vil du få en dybdegående indsigt i stress som begreb og sygdom, og få en større forståelse for stresssignaler hos dig selv og andre. Underviserne for dagen er Hans Henrik Knoop, lektor ved Århus Universitet og forsker i Positiv Psykologi og selvudvikling og Henning Daverne, førende ekspert inden for mindfulness.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.