Konflikter vil hver dag kunne opstå  på arbejdspladsen, og er ofte forbundet med negativitet og frustration. Sådanne situationer kan ødelægge relationer og skade arbejdsklimaet. De involverede kan blive belastede og miste arbejdsglæde, hvis konflikten ikke håndteres, hvilket kan resultere i stress. Dog behøves en konflikt ikke ses som noget negativt. Håndteret korrekt kan en konflikt bidrage til nyskabelse og udvikling.   

Ved at lære om konflikthåndteringsteorier og -metoder vil man kunne vende en negativ situation til noget konstruktivt ved at italesætte den. Dette skyldes, at konflikter opstår når to medarbejdere har forskellige verdenssyn og måder at tænke på. Gennem konflikthåndtering er det muligt at mindske de negative elementer i konflikten og i stedet fokusere på de positive. Konflikthåndteringsprocessen kan altså være utrolig nyttig for ledere i virksomheder, og kan spare virksomheden for unødvendigt sygefravær samt mindsket arbejdseffektivitet.

Det handler dog ikke blot om at afværge en krise, men samtidig om at lære af den. Håndteret korrekt kan konflikter bidrage til fællesskab, ærlighed og positiv forandring på arbejdspladsen. En arbejdsplads, hvor man kan dele sine uenigheder, vil skabe tillid og ny energi som vil løfte stemningen blandt medarbejderne. Dette betyder at medarbejderne er nødt til at lytte til hinanden og skabe gensidig opmærksomhed og respekt. Ved at være nysgerrig og interesseret i din kollegas idé eller holdning, frem for at "skyde den ned", vil en potentiel konflikt kunne forebygges og i stedet skabe positive resultater og stærkere venskaber på arbejdspladsen.  

Institut for Personaleudvikling inviterer til konferencen Konflikthåndtering - Når du vil håndtere konflikter effektivt i samarbejde med foredragsholder Sebastian Nybo hvor du vil lære om baggrunde og metoder til at tage sig af konflikthåndtering.

På konferencen vil du derudover lære at identificere de klassiske konflikter og den dertilhørende håndtering gennem teori og øvelser. Du vil få forståelse for hvordan konflikter udvikler sig og lære at bruge konkrete værktøjer til at vende vanskelige situationer til konstruktive samtaler. Du vil efter konferencen være i stand til at se bag om konflikter og finde omdrejningspunktet for at kunne tilpasse din håndtering og derved kunne drage nytte af konflikten.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.